אייר תשפ"א
12 באפריל 2021 - 11 במאי 2021
המולד: יום שני (12.4.2021) בשעה 07:47 ועוד 6 חלקים.
קידוש לבנה: מליל שישי מוצאי יום העצמאות ד' באייר (15.4.2021) עד ליל שלישי ט"ו באייר (26.4.2021) אחר חצות.
זמן קידוש לבנה לפי עדות המזרח: מליל שלישי ז' באייר (19.4.2021)
יום שני, ל' בניסן (12.4.2021), א' דראש חודש, תפילת ראש חודש.
יום שלישי, א' באייר, (13.4.2021), ב' דראש חודש אייר, תפילת ראש חודש.
יום ד', ב' באייר (14.4.2021). יום הזיכרון (מוקדם) לחללי מערכות ישראל.
מדליקים נרות נשמה לזכר הנופלים. בתפילת ערבית, אחרי קדיש תתקבל, מוסיפים מזמור ט' בתהילים, פסוק בפסוק, וקדיש על ידי הורים וקרובים. בתפילת שחרית, אחרי קדיש תתקבל, פותחים הארון, ואומרים מזמור קמ"ד בתהילים פסוק בפסוק, יזכור, "אל מלא רחמים" וקדיש על ידי הורים וקרובים.
הארגון העולמי של בתי הכנסת מוביל את פרויקט לימוד המשנה לעילוי נשמת חללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה. הלימוד מתקיים כלימוד אישי/משפחתי מהבית (בעקבות הקורונה). באתר קיימת אפשרות ללימוד משנה עם הילדים. האתר מונגש בחמש שפות ומצרף את הלומדים מכל רחבי העולם היהודי לכבוד ולזכר חללי צה"ל. הצטרפות דרך הקישור כאן
יום העצמאות, (מוקדם) יום ה', ג' באייר (15.4.2021).
על פי תקנת הרבנות הראשית לישראל אומרים בלילה לפני ערבית פרקי הודאה כנהוג, וביום מוסיפים מזמורים של שבת וחג, ואומרים שירת הים פסוק בפסוק. קוראים הלל (יש קוראים בברכה ויש בלא ברכה), ותפילה לשלום המדינה וחיילי צה"ל. אין אומרים תחנון ו"למנצח". קוראים בתורה שלושה בפרשת אמור, וקוראים בישעיהו יא,יב: "עוד היום בנוב לעמוד" עד סוף יב: "קדוש ישראל". חוגגים לציון ראשית צמיחת גאולתנו, בהלל והודיה לה' יתברך.
זמני הדלקת נרות ביום שישי ד' באייר (16.4.2021)
הדלקת נרות | צאת השבת בישראל | הדלקת נרות | הדלקת נרות | ||||||
ירושלים | 18:33 | ירושלים | 19:47 | ניו יורק | 19:16 | מלבורן | 17:22 | מדריד | 20:24 |
תל אביב | 18:50 | תל אביב | 19:49 | לוס אנג'לס | 18:56 | יוהנסבורג | 17:26 | מרבייה | 20:37 |
באר שבע | 18:50 | באר שבע | 19:47 | פריס | 20:15 | בואנוס איירס | 17:59 | טורונטו | 19:35 |
חיפה | 18:43 | חיפה | 19:49 | לונדון | 19:30 | מוסקבה | 19:10 | ורשא | 19:05 |
אילת | 18:37 | אילת | 19:49 | אמסטרדם | 20:10 | רומא | 19:22 |
שבת פרשות תזריע-מצורע, ה' באייר (17.4.2021)
מפטירים במלכים ב ז,ג "וארבעה אנשים" עד ז,כ "וירמסו אותו העם בשער וימות". אומרים אב הרחמים.
מברכים את המתענים שני חמישי ושני ("בה"ב").
במנחה קוראים לשלושה בפרשת אחרי מות. אומרים "צדקתך צדק". אבות פרק ב.
יום שני, ז' באייר (19.4.2021). תענית שני קמא, סליחות, עלות השחר 4:32.
יום חמישי, י' באייר (22.4.2021). תענית חמישי, סליחות. עלות השחר: 4:26.
זמני הדלקת נרות ביום שישי י"א באייר (23.4.2021)
הדלקת נרות | צאת השבת בישראל | הדלקת נרות | הדלקת נרות | ||||||
ירושלים | 18:38 | ירושלים | 19:52 | ניו יורק | 19:24 | מלבורן | 17:13 | מדריד | 20:32 |
תל אביב | 18:55 | תל אביב | 19:54 | לוס אנג'לס | 19:02 | יוהנסבורג | 17:19 | מרבייה | 20:43 |
באר שבע | 18:55 | באר שבע | 19:53 | פריס | 20:25 | בואנוס איירס | 17:50 | טורונטו | 19:43 |
חיפה | 18:48 | חיפה | 19:55 | לונדון | 19:42 | מוסקבה | 19:25 | ורשא | 19:17 |
אילת | 18:41 | אילת | 19:49 | אמסטרדם | 20:22 | רומא | 19:29 |
שבת פרשות אחרי-מות קדושים, י"ב באייר (24.4.2021)
מפטירים בעמוס ט, ז: "הלא כבני כושיים" עד ט, טו: "אמר ה' אלקיך".
במנחה קוראים לשלשה בפרשת אמור. אבות פרק ג'.
פסח שני - יום ב', י"ד באייר (26.4.2021). תענית שני תנינא. כנ"ל בתענית שני קמא. עלות השחר: 4:23. [יש שאינם מתענים בגלל פסח שני].
יום ג', ט"ו באייר (27.4.2021). מיום זה ואילך, המסופק אם אמר "משיב הרוח" אינו חוזר, כיון שאמר 90 פעם.
ל"ג בעומר, יום ו', י"ח באייר (30.4.2021)
משקיעת החמה יש להיזהר מלומר "היום ל"ג בעומר" לפני הספירה, שלא יכנס לספק ברכה. אין אומרים תחנון, ואומרים למנצח. מסתפרים ונוהגים קצת שמחה ועורכים נישואין. במירון הילולא על קברו של ר' שמעון בר יוחאי. ויש המספרים שם ילדים שהגיעו לגיל 3. אין מתענים בו, מלבד תענית חלום וחתן ביום חופתו.
זמני הדלקת נרות ביום שישי י"ח באייר (30.4.2021)
הדלקת נרות | צאת השבת בישראל | הדלקת נרות | הדלקת נרות | ||||||
ירושלים | 18:43 | ירושלים | 19:58 | ניו יורק | 19:31 | מלבורן | 17:05 | מדריד | 20:39 |
תל אביב | 19:00 | תל אביב | 20:00 | לוס אנג'לס | 19:07 | יוהנסבורג | 17:14 | מרבייה | 20:49 |
באר שבע | 19:00 | באר שבע | 19:58 | פריס | 20:36 | בואנוס איירס | 17:43 | טורונטו | 19:51 |
חיפה | 18:53 | חיפה | 20:01 | לונדון | 19:53 | מוסקבה | 19:39 | ורשא | 19:29 |
אילת | 18:46 | אילת | 19:54 | אמסטרדם | 20:35 | רומא | 19:37 |
שבת פרשת אמור, י"ט באייר (1.5.2021)
מפטירים ביחזקאל מד, טו: "והכהנים הלויים" עד סוף הפרק.
במנחה קוראים לשלשה בפרשת בהר. אבות פרק ד'.
זמני הדלקת נרות - ביום שישי כ"ה באייר (7.5.2021)
הדלקת נרות | צאת השבת בישראל | הדלקת נרות | הדלקת נרות | ||||||
ירושלים | 18:48 | ירושלים | 20:03 | ניו יורק | 19:38 | מלבורן | 16:57 | מדריד | 20:46 |
תל אביב | 19:05 | תל אביב | 20:06 | לוס אנג'לס | 19:13 | יוהנסבורג | 17:09 | מרבייה | 20:55 |
באר שבע | 19:04 | באר שבע | 20:04 | פריס | 20:46 | בואנוס איירס | 17:36 | טורונטו | 20:00 |
חיפה | 18:59 | חיפה | 20:06 | לונדון | 20:05 | מוסקבה | 19:53 | ורשא | 19:40 |
אילת | 18:50 | אילת | 19:59 | אמסטרדם | 20:46 | רומא | 19:45 |
שבת פרשות בהר-בחוקותי, כ"ו באייר (8.5.2021)
נוהגים לקרוא את התוכחה בקול נמוך, שישמיע לאזני הציבור. נהגו שהקורא עצמו עולה בה מפני הקפדנים. חזק. מפטירים בירמיהו טז, יט "ה' עוזי ומעוזי" עד (יז, יד) "תהילתי אתה". מברכים חודש סיון שיחול ביום רביעי (12.5.2021).
מולד חודש סיון: ליל רביעי (11.5.2021) שעה 20:31 ועוד 7 חלקים.
במנחה קוראים לשלושה בפרשת במדבר. אבות פרק ה'.
שבת שלום ירושלים
שבת פרשת בהר-בחוקותי, כ"ו באייר (8.5.2021)
שבת עולמית לכבוד יום ירושלים. המארגנת על ידי הארגון העולמי של בתי הכנסת והקהילות האורתודוקסיות בעולם. מטרת השבת לחזק את מקומה של מדינת ישראל ובירתה ירושלים בלב יהדות התפוצות. בשבת זו מתקיימת תפילה מיוחד בשם העם היהודי כולו לשלום ירושלים. נוסח התפילה נשלח ומופץ לפני השבת לבתי הכנסת בתפוצות. מאמרים, דברי תורה ורעיונות נשלחים ומועברים ליהודי התפוצות לקראת שבת זו, המחזקת את הזהות היהודית ציונית בליבם. השבת מתקיימת בסמוך ליום ירושלים. קבוצות של סטודנטים צעירים מיהדות התפוצות הלומדים בישראל משתתפים בשבת זו, נפגשים עם ראש עיריית ירושלים, הרב הראשי של ירושלים ועם נציגי הארגון שלנו.
תפילה לשלום ירושלים – הראשל"צ הרב שלמה משה עמאר – הרב הראשי לירושלים
יְרוּשָׁלַיִם הָרִים סָבִיב לָהּ, וַה' סָבִיב לְעַמּוֹ.
אַתָּה הוּא ה' הָאֱ-לֹ-הִים אֲשֶׁר בָּחַרְתָּ בִּירוּשָׁלַיִם,
וְאוֹתָהּ הִגְבַּהְתָּ עַד רוּם שָׁמַיִם.
וּמִקְדָּשְׁךָ בָּהּ כּוֹנַנְתָּ, כִּי לִשְׁכּוֹן בְּתוֹכָהּ אִוִּיתָ.
בָּאֵשׁ הָיִיתָ לָהּ לְחוֹמָה, בִּימִין-עֻזָּךְ לְרוֹמֵמָה,
שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל שְׁמוֹר עַם בָּחַרְתָּ,
בִּירוּשָׁלַיִם אוֹתָהּ בְּשִׁמְךָ קָרָאתָ.
וּפְרֹס סֻכַּת שְׁלוֹמֶךָ עָלֶיהָ, וְתֵן שָׁלוֹם לְיֹשְׁבֶיהָ,
וְשַׂמְּחָהּ בְּבָנֶיהָ הַשָּׁבִים אֵלֶיהָ,
תְּבִאֵמוֹ וְתִטָּעֵמוֹ בְּהַר נַחֲלָתֶךָ, אוֹתוֹ קִדַּשְׁתָּ מָכוֹן לְשִׁבְתֶּךָ,
וְהָגֵן עֲלֵיהֶם בְּאֶבְרַת חַסְדֶּךָ,
וְלַיְּהוּדִים שִׂמְחָה וְאוֹרָה, תּוֹךְ הָעִיר שֶׁחֻבְּרָה,
וּבְנֵה אוֹתָהּ מְהֵרָה בִּנְיַן עוֹלָם,
וְכִסֵּא דָּוִד תָּכִין בְּתוֹכָהּ דְּבִיר וְאוּלָם.
יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ לְעוֹלָם,
וְהַשֵּׁם יִהְיֶה לָךְ לְאוֹר עוֹלָם,
בָּרוּךְ שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל, וּבוֹנֵה יְרוּשָׁלַיִם.
תפילה לירושלים – הרב שאר ישוב כהן זצ"ל
אָבִינוּ שֶׁבַּשָׁמַיִם הַבּוֹחֵר בְּצִיוֹן וִירוּשָׁלַיִם, אֲשֶׁר אִוִּיתָ לְמוֹשָׁב לְךָ אֶת עִיר הַקֹּדֶשׁ, בָּרֵךְ כָּל בּוֹנֶיהָ, בָּנֶיהָ וְדוֹרְשֵׁי שְׁלוֹמָהּ, וּשְׁלַח בְּרָכָה וְהַצְלָחָה בְּכָל מַעֲשֵׂי יְדֵיהֶם. וּפְרוֹשׂ עָלֶיהָ סֻכַּת שְׁלוֹמֶךָ, וְקַיֶּם בָּהּ מִקְרָא שֶׁכָּתוּב: לְמַעַן צִיּוֹן לֹא אֶחֱשֶׁה, וּלְמַעַן יְרוּשָׁלַיִם לֹא אֶשְׁקוֹט, עַד יֵצֵא כַנֹּגַהּ צִדְקָהּ, וִישׁוּעָתָהּ כְּלַפִּיד יִבְעָר. וּבְנֵה אוֹתָהּ בְּקָרוֹב בְּיָמֵינוּ בִּנְיַן עוֹלָם, וְכִסֵּא דָוִד עַבְדְּךָ בִּמְהֵרָה לְתוֹכָהּ תָּכִין. בָּרוּךְ מְנַחֵם צִיּוֹן וּבוֹנֵה יְרוּשָׁלַיִם מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם, אָמֵן כֵּן יְהִי רָצוֹן.
יום ב', כ"ח באייר (10.5.2021), יום שחרור ירושלים.
יום שחרור יהודה, שומרון ומקום המקדש משלטון זר. על פי החלטת הרבנות הראשית נקבע יום זה כיום הודיה ושמחה.
במעריב מקדימים "שיר המעלות שמחתי באומרים לי" בנעימת חג. יש המוסיפים גם "שיר המעלות זכור ה' לדוד את כל ענותו". בתפילת הבוקר מוסיפים מזמורים של שבת וחג, "אז ישיר" פסוק בפסוק, הלל שלם בברכה, ואומרים חזן וקהל פסוק בפסוק תהילים ק"ז: "הודו לה' כי טוב". קוראים לשלושה בפרשת נשוא. עושים משתה לזכר הנסים והנפלאות.
הארה ירושלמית ליום העצמאות – הרב אברהם בלס
המשנה במסכת תענית (פרק ב משנה ב) קובעת שאחד התנאים החשובים לשליח ציבור ראוי, שליח ציבור שמוביל את הציבור בתקופת מצוקה כמו אי ירידת גשמים, הוא ששליח הציבור יהיה עני, ואז תפילתו תהיה יותר בכוונה. התלמוד הירושלמי (תענית ב, ב) כלל וכלל אינו מסכים להבנה זאת וטוען שראוי ששליח הציבור יהיה דווקא עשיר. אם במציאות של גלות התפיסה הייתה שהגשמיות מפריעה לרוחניות, הרי בארץ ישראל התפישה היא נפש בריאה בגוף בריא. ככל שמחזקים את המדינה, הרי באופן טבעי מתחזקים כוחות החיים שבה.